Salsa, dansende konijnen en géén house
Je komt nog eens ergens als feest DJ in Amsterdam: dit keer was ik te gast in ‘Club De Keet’ aan de Wenckebachweg in Amsterdam. Tussen de honderden studenten-container-woningen staan wat gestapelde keten die onder andere een supermarkt, fietsenmaker en wasserette huisvesten. En natuurlijk het café! Op de verdieping – met vide zodat je op de bar kijkt – vieren we met een grote groep familie, vrienden en wat gezelschapsdieren (er lopen een hond en een reusachtig konijn rond) een 60ste verjaardag. Bij het eerste telefoongesprek met de jarige had hij duidelijk aangegeven wat voor muziek hij wilde horen: oude soul, funk en salsa en vooral géén house.
Toen ik niet lang daarna per mail een lijst verzoeknummers kreeg, zag ik daar toch heel wat nummers in staan die bij mij onder house vallen. Eenmaal aan het draaien blijkt al gauw dat house inderdaad geen probleem is. De gasten dansen heerlijk op de groovy en funky house van de jaren ’90, ’00 en nu. Van Robin S tot Lykke Li tot Jess Glynne, de vloer blijft in beweging van begin tot eind. Ter afwisseling gooi ik er af en toe een blokje salsa (La Bomba, Bamboleo, La Camisa Negra) of rock (Lust for Life, Jumpin’ Jack Flash, The Wild Rover) door en zo blijft iedereen tevreden.
Nou… iedereen? Er is één feestganger die alleen blij lijkt te worden van Hazes, want de frequentie waarmee ze dat aanvraagt gaat naarmate de avond vordert flink omhoog. Het liefst bewaar ik ‘Bloed zweet en tranen’ tot de finale, maar dan gebeurt er iets onverwachts: midden in een discoplaat valt het geluid uit. Meteen ga ik op zoek naar de oorzaak en al gauw zie ik dat een van de discolampen die ik heb aangesloten geen stekker meer aan zijn snoer heeft zitten – niet zo gek dat er een stop door is. Binnen een paar minuten is er weer stroom en laat ik Hazes uit de speakers knallen, de sfeer heeft er niet onder geleden en lijkt zelfs nóg een boost te krijgen. Vanavond begint de finale vroeg – maar duurt extra lang: tot na 2:00 gaan we door en pas op de fiets terug bedenk ik dat er wel eens een verband zou kunnen zijn tussen de stroomuitval en… het konijn!


Schoolfeest! Ter afsluiting van de uitwisselingsweek tussen een Nederlandse en een Turkse middelbare school wordt vanavond een feestje gevierd op een recreatiepark in Heiloo. De avond begint met rondhangende groepjes en mijn selectie van top 40 plaatjes, totdat de aangekondigde hip-hop workshop van start gaat. Het is een vrolijk en dynamisch gebeuren en veel van de aanwezige scholieren doet in meer of mindere mate mee. Ik drink intussen stiekem een blikje bier achter de bar, dat de organisatie speciaal voor mij heeft klaargezet op deze verder alcoholvrije avond. Na een uur stevige hip-hop beats en moves is het aan mij om de overgebleven dansers en de veel grotere groep kijkers weer op de dansvloer samen te brengen en ik doe dat met wat recente house van onder andere W&W en Showtek, aangevuld met recente klassiekers als Cha Cha Slide van de Casper en Gangnam Style van Psy. Eigenlijk doet die mix het prima voor de scholieren, hoewel de Turkse delegatie wat terughoudend is – totdat ik Simarik draai van Tarkan. Daarna wordt ik bestookt met het een na andere Turkse verzoeknummer, ik heb er alleen niks van. De scholieren wel en de feestvreugde komt tot nieuwe hoogtes als ik de mobiele telefoons op het mengpaneel aansluit en de stijl omgaat van Hollands naar Turks. Ik heb een hoop bijgeleerd over recente Balkanbeat en het feestje is geslaagd!




